Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN CEBE GROEP B.V. / CEBE VASTGOED
Artikel 1 Definities
In deze voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
Gebruiker: CEBE Groep B.V., tevens handelend o.d.n. CEBE Vastgoed, de gebruiker van de algemene voorwaarden, opdrachtnemer, adviseur, bemiddelaar, consultant;
Opdrachtgever: de wederpartij van gebruiker;
Overeenkomst: de overeenkomst tussen gebruiker en opdrachtgever;
Het werk: het totaal van de door gebruiker ten behoeve van opdrachtgever verrichte (of nog te verrichten) werkzaamheden en daarbij door of namens gebruiker geleverde diensten.
Artikel 2 Algemeen
2.1 De bepalingen van deze algemene voorwaarden gelden voor iedere opdracht, aanbieding, ontwerp, offerte en overeenkomst tussen gebruiker en opdrachtgever voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken;
2.2 De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen. Indien de algemene voorwaarden van partijen naast elkaar van toepassing zijn geldt dat, in geval dat bepalingen in de algemene voorwaarden van gebruiker en opdrachtgever strijdig zijn, de bepalingen in de algemene voorwaarden van gebruiker prevaleren;
2.3 Indien de algemene voorwaarden van partijen naast elkaar van toepassing zijn geldt dat, in geval dat bepalingen in de algemene voorwaarden van gebruiker en opdrachtgever strijdig zijn, de bepalingen in de algemene voorwaarden van gebruiker prevaleren;
2.4 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing; voor de nietige of vernietigde bepaling treedt voor zover mogelijk een wel rechtsgeldige bepaling in de plaats die de bedoeling van de betreffende bepaling zo dicht mogelijk benadert;
2.5 Indien gebruiker met opdrachtgever meer dan eenmaal overeenkomsten sluit, gelden terzake alle volgende overeenkomsten steeds de onderhavige algemene voorwaarden, ongeacht of deze al dan niet expliciet toepasselijk zijn verklaard.
Artikel 3 Aanbiedingen, offertes en overeenkomsten
3.1 Alle aanbiedingen, in welke vorm ook, zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd;
3.2 Overeenkomsten waarbij gebruiker partij is, gelden eerst als gesloten:
- na ondertekening door beide partijen van een daartoe opgemaakte overeenkomst, dan wel;
- na akkoordverklaring door gebruiker van de schriftelijke aanvaarding door opdrachtgever van een door gebruiker gedaan aanbod;
- door aanvang van de werkzaamheden;
3.3 Bij mondelinge overeenkomsten wordt de factuur geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven, behoudens reclame-uitingen binnen 14 dagen na factuurdatum;
3.4 De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij partijen anders zijn overeengekomen;
3.5 Indien gebruiker tijdens uitvoering van de werkzaamheden een mondelinge meerwerkopdracht ontvangt van de opdrachtgever of een medewerker c.q. vertegenwoordiger van opdrachtgever die op het werk aanwezig is en opdrachtgever heeft na uitvoering van het meerwerk dit werk geaccepteerd althans niet heeft geprotesteerd tegen het meerwerk, mag gebruiker er vanuit gaan dat het meerwerk op uitdrukkelijk verzoek van opdrachtgever is geschied tegen de door gebruiker gehanteerde prijzen en tarieven;
3.6 Indien opdrachtgever de overeenkomst namens of voor rekening van een ander (natuurlijk- of rechts) persoon sluit, verklaart hij – door ondertekening van het contract – daartoe bevoegd te zijn. Opdrachtgever is naast deze andere persoon hoofdelijk aansprakelijk voor alle uit die overeenkomst voortvloeiende verplichtingen;
3.7 De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn in euro’s exclusief BTW en andere heffingen of leges van overheidswege, alsmede exclusief de in artikel 6.4 van deze voorwaarden vermelde bijkomende kosten;
3.8 Indien geen vaste prijs wordt overeengekomen, zal de prijs worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren of delen daarvan. De prijs van de zaken wordt bepaald aan de hand van de door gebruiker vastgestelde prijzen op datum overeenkomst. De uurprijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen;
3.9 Indien de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij gebruiker anders aangeeft;
3.10 Gebruiker behoudt zich het recht voor om orders zonder opgaaf van redenen te weigeren;
3.11 Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot nakoming van een deel van het in de aanbieding of offerte vermelde tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst
4.1 Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Eén en ander op grond van de door partijen overeengekomen bepalingen. De op gebruiker rustende verbintenis is een inspanningsverbintenis. Gebruiker garandeert op geen enkele wijze de totstandkoming van een bepaald resultaat, tenzij die uitdrukkelijk schriftelijk in de overeenkomst is bedongen;
4.2 Gebruiker stelt de wijze van uitvoering van de overeenkomst vast, voor zover tussen partijen niet uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen;
4.3 Gebruiker kan niet worden verplicht om op zon- en (christelijke) feestdagen werkzaamheden te verrichten;
4.4 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De overeenkomst wordt dan ook niet aangegaan met het oog op een bepaalde persoon, artikel 7:404 BW is derhalve uitgesloten. Ook is de werking van artikel 7:407 BW uitgesloten;
4.5 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het (tijdig) verkrijgen van de vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen/toestemmingen, behoudens indien en voor zover sprake is van gedelegeerde projectontwikkeling. Een eventuele vergunning/toestemming voor de bedrijfsvoering is te allen tijde een verantwoordelijkheid van opdrachtgever;
4.6 Indien opdrachtgever de uitvoering van bepaalde onderdelen van het werk aan zich heeft voorbehouden, is opdrachtgever aansprakelijk voor niet tijdige uitvoering daarvan;
4.7 Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en bescheiden, waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Gebruiker kan uitgaan van de juistheid en volledigheid van deze informatie, tenzij duidelijk is dat nader onderzoek naar de juistheid is geboden;
4.8 Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens en bescheiden niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan opdrachtgever in rekening te brengen;
4.9 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gebruiker is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens;
4.10 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd;
4.11 Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren waarvoor opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor gebruiker voortvloeiende schade en kosten door opdrachtgever te worden vergoed;
4.12 Een als onderdeel van de werkzaamheden gegeven advies wordt ten behoeve van de opdrachtgever uitgebracht. Gebruiker is alleen ten opzichte van opdrachtgever verantwoordelijk voor de inhoud van het advies. Het staat de opdrachtgever niet vrij het advies of de gegevens daaruit, ter inzage of ter beschikking te stellen van derden, tenzij gebruiker hiervoor uitdrukkelijk schriftelijk toestemming heeft gegeven en mits opdrachtgever de verschuldigde advieskosten aan gebruiker heeft voldaan en opdrachtgever de derden duidelijk maakt dat gebruiker ten aanzien van de inhoud van het advies geen verantwoordelijkheid jegens derden aanvaardt;
4.13 Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke schade aan opdrachtgever toerekenbaar is;
4.14 Gebruiker is niet aansprakelijk indien opdrachtgever niet heeft zorggedragen voor de ver-vaardiging van afschriften, veiligheidskopieën en andere dergelijke duplicaten van de aan gebruiker verstrekte bescheiden, indien de vervaardiging daarvan redelijkerwijs van opdrachtgever mocht worden gevergd.
Artikel 5 Wijziging van de overeenkomst
5.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen en/of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen;
5.2 Indien partijen de overeenkomst wijzigen en/of aanvullen, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Gebruiker zal opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen;
5.3 Gebruiker mag prijsstijgingen doorberekenen één maand na de datum van de offerte, indien zich tussen het moment van aanbieding of offerte en uitvoering van de overeenkomst prijswijzigingen met meer dan 5% hebben voorgedaan doordat bijvoorbeeld sociale lasten, omzetbelasting, leges, wisselkoersen of lonen zijn gestegen;
5.4 Indien de wijziging en/of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal gebruiker opdrachtgever hierover tevoren inlichten;
5.5 Indien gebruiker voor een wijziging in de overeenkomst nieuwe adviezen, tekeningen, berekeningen, modellen e.d. moet maken, zal gebruiker de hieraan verbonden kosten bij opdrachtgever extra in rekening brengen;
5.6 Indien een vaste prijs is overeengekomen, zal gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van de vaste prijs tot gevolg heeft. Een overschrijding van de overeengekomen prijs zal als meerwerk worden beschouwd.
Artikel 6 Advieskosten
6.1 De advieskosten kunnen worden bepaald op basis van:
- de door gebruiker bestede tijd tegen een vooraf overeengekomen uur-/ dagdeel-/dagtarief, vermeerderd met eventuele bijkomende kosten
- een vast bedrag;
- enig andere tussen partijen overeengekomen maatstaf;
6.2 Toezichtkosten zijn kosten die gebruiker maakt voor het toezicht op de uitvoering van het werk;
6.3 De bijkomende kosten behelzen onder meer:
- reis- en verblijfkosten;
- kosten samenhangend met het keuren van materialen, constructies en installaties;
- (huur)kosten voor het gebruik van (meet)instrumenten;
- vermenigvuldigingskosten, print- en kopieerkosten daaronder begrepen;
- telecommunicatie- en portikosten;
- registratie-, kadastrale kosten en andere leges en verschotten;
- kosten voor inschakeling van derden
Artikel 7 Reclames
7.1 Opdrachtgever is gehouden het geleverde werk op het moment van levering te (doen) onderzoeken. Daarbij behoort opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het uitgevoerde werk c.q. het geleverde overeenstemmen met hetgeen is overeengekomen, althans voldoet aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gesteld worden;
7.2 Eventuele reclames behoren binnen 30 werkdagen schriftelijk aan gebruiker te worden gemeld;
7.3 Gebruiker dient in staat te worden gesteld ingediende reclames te controleren;
7.4 Indien tijdig wordt gereclameerd en indien de reclames naar het oordeel van gebruiker juist zijn, zal gebruiker de tekorten of gebreken binnen redelijke termijn herstellen. opdrachtgever blijft echter verplicht tot betaling van het uitgevoerde werk;
7.5 Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van hetgeen is bepaald in artikel 12;
7.6 Indien niet tijdig wordt gereclameerd of indien opdrachtgever het door gebruiker geleverde werk in gebruik heeft genomen, wordt het werk geacht deugdelijk te zijn opgeleverd;
7.7 Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden ingediend en wel binnen 14 dagen na de factuurdatum;
7.8 Na het verstrijken van opgemelde termijnen wordt opdrachtgever geacht de prestatie respectievelijk de factuur te hebben goedgekeurd;
7.9 Onverlet het bovenstaande vervalt elk recht van opdrachtgever terzake de overeenkomst indien hij niet binnen één jaar na het verrichten van de betreffende werkzaamheden een vordering tegen gebruiker heeft ingesteld.
Artikel 8 Annulering
8.1 Annulering dient bij aangetekend schrijven te geschieden;
8.2 Indien opdrachtgever, nadat een overeenkomst met gebruiker tot stand is gekomen, deze wenst te annuleren (ook als dat gebeurt voordat gebruiker met de uitvoering is begonnen), wordt 10% van de overeengekomen prijs (exclusief BTW) als annuleringskosten bij opdrachtgever in rekening gebracht, onverminderd het recht op volledige schadevergoeding, inclusief gederfde winst en onverminderd verschuldigdheid van de reeds verrichte werkzaamheden;
8.3 Indien een uurtarief, dagdeeltarief of dagtarief is overeengekomen, bepaalt de gebruiker naar redelijkheid wat als de overeengekomen prijs heeft te gelden in het kader van deze annuleringsregeling. Gebruiker dient daartoe in te schatten hoeveel uren of dagdelen in rekening zouden zijn gebracht bij niet-annulering van de overeenkomst.
Artikel 9 Opschorting en ontbinding
9.1 Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
- opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt;
- na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat opdrachtgever de verplichtingen niet, niet tijdig of niet volledig zal nakomen;
- er goede grond bestaat te vrezen dat opdrachtgever slechts gedeeltelijk, niet tijdig, niet volledig of niet behoorlijk zal nakomen;
- opdrachtgever een gevraagde (financiële) zekerheid niet (volledig) verstrekt;
9.2 Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden, indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht;
9.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van gebruiker op opdrachtgever onmiddellijk en volledig opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst;
9.4 Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 10 Overmacht
10.1 Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan grove schuld of opzet aan de zijde van de partij die zich daarop beroept, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt;
10.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker, ziekte van haar personeel, verkeersopstoppingen, ongevallen, stroom-, computerstoringen, brand, diefstal, slechte weersomstandigheden en te late leveringen door de toeleveranciers of te laat geleverde diensten van derden worden daaronder begrepen;
10.3 Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verbintenis had moeten nakomen;
10.4 Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij;
10.5 Voor zoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 11 Modellen/ontwerpen/tekeningen
11.1 Is aan opdrachtgever een model, ontwerp, tekening, schets, foto, maquette of afbeelding getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn getoond zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden, tenzij uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat de zaak daarmee zal overeenstemmen;
11.2 De kosten van verzending aan gebruiker van een model, ontwerp, tekening, schets, foto, maquette of afbeelding en de opslag daarvan komen voor rekening van opdrachtgever;
11.3 Indien originelen en/of kopieën niet worden afgehaald, bewaart gebruiker deze zes weken, te rekenen vanaf datum overeenkomst. Na zes weken is gebruiker gerechtigd de zaken op kosten van opdrachtgever te vernietigen.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
12.1 Indien gebruiker aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van gebruiker te verstrekken uitkering, althans/danwel tot maximaal het factuurbedrag;
12.2 Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde omzet en winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie;
12.3 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade aan het werk en/of schade tijdens het werk, indien deze schade het gevolg is van buitengewone omstandigheden tegen de schadelijke gevolgen waarvan gebruiker in verband met de aard van het werk geen passende maatregelen heeft behoeven te nemen en het onredelijk zou zijn de schade voor haar rekening te doen komen;
12.4 Opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven werkwijzen, alsmede voor de door of namens opdrachtgever gegeven orders en aanwijzingen;
12.5 De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor rekening van opdrachtgever, tenzij redelijkerwijs moet worden aangenomen dat gebruiker die gevolgen reeds op de dag van de offerte had kunnen voorzien;
12.6 Voor schade voortvloeiende uit gegeven adviezen – budgetoverschrijdingen daaronder begrepen – is gebruiker nimmer aansprakelijk. Adviezen en budgetramingen worden steeds gegeven op grond van de bij gebruiker bekende feiten en omstandigheden en in onderling overleg, waarbij gebruiker steeds de bedoeling van opdrachtgever als leidraad en uitgangspunt neemt;
12.7 De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten.
Artikel 13 Intellectuele eigendom en auteursrechten
13.1 Onverminderd het in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker toekomen op grond van het intellectueel eigendomsrecht, waaronder ook de Auteurswet;
13.2 De in het kader van de overeenkomst eventueel door gebruiker tot stand gebrachte ontwerpen, plannen, adviezen, berekeningen, schetsen, modellen, maquettes en tekeningen, blijven eigendom van gebruiker, ongeacht of deze aan opdrachtgever of aan derden ter hand zijn gesteld, tenzij anders is overeengekomen. Deze mogen niet door opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit;
13.3 Gebruiker behoudt het recht de eventueel door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 14 Betaling
14.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum of een nader overeen te komen termijn, op een door gebruiker aan te geven wijze in Euro’s. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op;
14.2 Gebruiker is gerechtigd, ook tijdens de looptijd van de overeenkomst, een voorschotbedrag in rekening te brengen. Na ontvangst van het voorschotbedrag zal gebruiker met de uitvoering aanvangen c.q. deze voortzetten;
14.3 Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de overeengekomen termijn, is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1,5% per maand of gedeelte daarvan, tenzij de wettelijke rente c.q. de wettelijke handelsrente hoger is, in welk geval de hoogste rente geldt. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag;
14.4 In geval van liquidatie, (aanvraag van) faillissement, toelating tot de schuldsanering uit hoofde van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, ondercuratelestelling, beslag of (voorlopige) surséance van betaling van opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar;
Artikel 15 Incassokosten
15.1 Indien opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor zijn rekening. In ieder geval is opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd, met een minimum van € 350,00;
15.2 Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 16 Geheimhouding
16.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie;
16.2 Gebruiker is gerechtigd om het werk als referentieobject te gebruiken;
16.3 Indien gebruiker op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 17 Vertalingen van deze voorwaarden
Uitsluitend de in de Nederlandse taal gestelde versie van deze voorwaarden is authentiek. Indien een vertaling op enige wijze afwijkt, dan prevaleert de Nederlandstalige tekst.
Artikel 18 Geschillen
Alle geschillen, voortvloeiend uit of verband houdende met de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter in de vestigingsplaats van gebruiker. Niettemin heeft gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter of aan de betreffende Raad van Arbitrage.
Artikel 19 Toepasselijk recht
Op alle aanbiedingen en overeenkomsten is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
Artikel 20 Deponering
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel voor Centraal Gelderland.